[av_one_fifth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=”][/av_one_fifth]

[av_three_fifth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=”]

تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه به عنوان کشور همسایه ایران و به دلیل عدم نیاز به ویزا جهت ورود به این کشور، بین ایرانیان بسیار شناخته شده است. در این بین بسیاری از دانش­آموزان و دانشجویان هستن که به دلیل نزدیکی ر نساسکشور ترکیه، آشنایی به زبان ترکی، سهولت در رفت و آمد و… تصمیم به ادامه دادن تحصیل خود در ترکیه می­گیرند.

رتبه جهانی دانشگاه های ترکیه تقریبا با دانشگاه های ایران برابر است، اما به علت فراهم بودن شرایط تحصیل به زبان انگلیسی، امکان تحصیل به صورت دانشجوی مهمان (برای 1-2 ترم) در دانشگاه های اروپایی در صورت دانشجو بودن در ترکیه (طرح اراسموس “Erasmus”)، منطبق بودن دروس و سیستم آموزشی براساس سیستم دانشگاه های آمریکایی و اروپایی، امکان ادامه تحصیل در سال دوم در دانشگاه های آمریکا و اروپا ( در این سیستم شما نصف دوره تحصیل را در ترکیه و نصف باقی را در دانشگاه طرف قرارداد دانشگاه­تان در اروپا و آمریکا میگذرانید، در این سیستم تمامی مراحل دریافت ویزای مقصد و هزینه های تحصیل و شهریه تحصیل در دانشگاه اروپایی و آمریکایی به عهده دانشجو است و دانشگاه صرفا روند پذیرش شما رو انجام می­دهد.) و ارتباط نزدیک ترکیه با کشورهای اروپایی مدارک دانشگاهیی ترکیه نیز معتبر تر است و فارغ­التحصیلان آن شانس بهتری برای پیدا کردن شغل مدنظرشان دارند.

سیستم درجه بند مدارک در ترکیه تا حد زیادی مشابه ایران است و به صورت:
دبیرستان (12 سال):
 lise
فوق دیپلم (2 ساله):
Ön Lisans
لیسانس ( برای رشته پزشکی 6 ساله، دندانپزشکی 5 ساله و سایر رشته­ها 4 ساله):
Lisans
فوق لیسانس:
Yüksek lisans
دکتری:
Doktora، می­باشد.

دانشگاه­های ترکیه در کل به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم­بندی میشوند که البته در این بین باید توجه داشته باشید که دانشجوی خارجی درصورت قبولی در هریک از این دانشگاه های مؤظف به پرداخت شهریه می­باشد.

در مقطع لیسانس و فوق دیپلم برای ورود به تمامی دانشگاه های دولتی ترکیه شما باید از یک فیلتر اولیه آزمون ورودی در مرحله اول رد شوید، بعد از نمره آزمون در صورت بالا بودن نفراتی که نمره های عالی کسب کرده­اند نوبت به سن داوطلبین میرسید و اولویت دانشگاه داوطلبان سن پایین تر هستند. البته در سیستم دانشگاه ها پذیرش صرفا با معدل دبیرستان ( بدون آزمون) نیز وجود دارد ولی به دلیل رقابت سنگین آزمون دهندگان، در رشته های پرطرفدار مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی و … عملاً شانسی برای پذیرش بدون آزمون وجود ندارد. در این برخی دانشگاه نیز برای دیپلم ها اعبتار 2 ساله قائل هستن و اگر بیشتر از 2 سال از تاریخ صدور دیپلم گذشته باشد دیپلم برای پذیرش بدون آزمون فاقد ارزش می­باشد.)
در ترکیه هیچ دوره ضروری و اجباری به اسم «کالج» برای ورود به دانشگاه وجود ندارد و مؤسساتی که با این عنوان فعالیت میکنند همگی آموزشگاه های خصوصی به مانند آموزشگاه های کنکوری ایران هستند.

نکته مهم: داوطلبین عزیز باید توجه داشته باشند طبق قانون فعلی ترکیه هرگونه فعالیت خارجی های فارغ­التحصیل دندانپزشکی در ترکیه، اعم از افتتاح مطب، فعالیت نزدیک دندانپزشک ترک، فعالیت در بیمارستان های دولتی و … تماماً در هر درجه تحصیلی ممنوع است.
فارغ­التحصیلان
داروسازی حق افتتاح داروخانه را ندارند ولی می­توانند در شرکت ها و کارخانجات داروسازی به صورت رسمی استخدام شوند.
فارغ التحصیلان
فیزیوتراپی حق تأسیس مطب در هر درجه تحصیلی را ندارند (حتی اگر شهروندی ترکیه را کسب کنید) و برای تأسیس مطب باید ابتدا فارغ­التحصیل پزشکی عمومی شوید و سپس درجه تخصصی را در رشته تراپیستی فارغ­التحصیل شوید.
فارغ­التحصیلان رشته های
حقوق هیچ گونه حق فعالیت حقوقی در ترکیه(مگر در مسائل حقوق بین­الملل) را ندارند.
تحصیل و فعالیت در زمینه رشته
نظامی و مشاغل نظامی تماماً ممنوع است.
تأسیس هر نوع آموزشگاه تحصیلی توسط خارجی ها تماماً ممنوع هست.
فعالیت در زمینه مشاغل مربوط به دریانوردی و شیلات نیز برای خارجی ها ممنوع است.
(حتی درصورتی که فارغ­التحصیل ترکیه نیز باشید این مشاغل برای شما ممنوعه هستن مگر اینکه موفق به اخذ شهروندی در ترکیه شوید)

شرایط ورود به مقطع لیسانس (پزشکی عمومی، دندانپزشکی عمومی، داروسازی، مهندسی، حقوق و …):

همانطور که قبلتر اشاره کردیم برای ورود به دانشگاه ترکیه در این مقاطع شما باید در یکی از دو آزمون SAT و یا YOS شرکت کنید.
 آزمون
SAT یک آزمون آمریکایی هست که توسط سازمان آمریکایی College Board ( زیر شاخه سازمان ETS برگزارکننده TOEFL) 4 بار در سال برگزار می­شود. برگزاری این آزمون هیچ ربطی به سازمان های ترکیه ای ندارد. برخی از دانشگاه های ترکیه ( که در همه زمینه های برترین دانشگاه های ترکیه هستند) از جمله METU، Hacettepe، Gazi، Bilkent، Koc، Sabanci، Bogazici، Istanbul Teknik فقط با ازمون SAT اقدام به پذیرش دانشجو میکنند. و برخی دانشگاه های خصوصی نیز براساس نمره این ازمون بورسیه تحصیلی اعطا می­کنند.

آزمون YOS انحصارا توسط هر دانشگاه جداگانه یکسال در سال برگزار می­شود و دانشگاه براساس آزمون یوس خود و یا یوس دانشگاه های مشهور اقدام به پذیرش دانشجو می­کنند. از مشهورترین دانشگاه های برگزار کننده یوس می­توان به دانشگاه های Ankara،  Istanbul، Ege، Ataturk ، Akdeniz، 9 Eylul، اشاره کرد. که در این بین دانشگاه های استانبول، اگه، آکدنیز فقط با نتیجه یوس خود اقدام به پذیرش دانشجو می­کنند.

پس از قبولی در ازمون ورودی براساس زبان رشته مورد نظر داوطلب مؤظف به ارائه مدرک معتبر در زمینه زبان ترکی و یا انگلیسی می­باشد. در صورت نداشتن مدرک دانشگاه قبل از آغاز سال تحصیلی اقدام به برگزاری آزمون تعیین سطح می­کند که در صورت قبولی مستقیماً وارد کلاس درس می­شود. در غیر این صورت باید یکسال دوره آمادگی (Hazirlik) زبان مد نظر را زیر نظر دانشگاه بگذرانید.
دراین بین تعداد زیادی از دانشگاه ها با نتیجه هر دو آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می­کنند که لیست آنها در این لینک موجود است:
آزمون های ورودی دانشگاه ها

شرایط کار پس از فارغ­التحصیلی در ایران:

برای امکان فعالیت در ایران پس از فارغ­التحصیلی باید دقت داشته باشید که دانشگاه شما مورد تأیید وزارت خانه های مربوطه در ایران باشید. مسئولیت تایید و معادلسازی رشته های مهندسی و…. به عهده وزارت علوم و مسئولیت تایید و معادل سازی رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و در کل رشته های پیراپزشکی بر عهده وزارت بهداشت ایران می­باشد. پس از بررسی دانشگاه و مورد تایید بودن آن توسط وزارت بهداشت داوطلب وارد آزمون ملی می­شود و پس از اخذ نمره قبولی براساس ظرفیت دانشگاه های ایران به یکی از پردیس­های بین­الملل معرفی می­شود و با پرداخت شهریه پردیس بین­الملل واحد های ناقص را نیز پاس می­کنند و بعد از آن مدرکش در ایران به صورت کامل معتبر می­شود.

ارشد و دکتری

در این دو مطقع براساس رشته مورد نظر داوطلب مؤظف به ارائه مدرک ریاضی مانند نتایج آزمون های GRE، GMAT و یا ALES میباشد. نمره مورد نظر براساس رشته متفاوت هست.
سپس باید مدرک زبان انگلیسی و ترکی (داشتن مدرک زبان انگلیسی چه برای تحصیل به ترکی چه برای تحصیل به انگلیسی ضروری است)
مانند TOEFL، IELTS، YDS ارائه دهد.
پس از آن مرحله برسی نمره معدل کارشناسی می­باشد که برای برخی دانشگاه ها حداقل 16 برای برخی 15 و برای باقی دانشگاه ها 14 می­باشد.
پس از بررسی مدارک دانشجو باید از مرحله مصاحبه توسط اساتید مربوطه و هیئت ژوری رد شود. شهریه این دو مقطع به نسبت مقطع کارشناسی کمتر است و شانس دریافت بورسیه نیز بیشتر می­باشد.

[/av_textblock]

[/av_three_fifth][av_one_fifth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=”][/av_one_fifth]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.