معرفی دانشگاه کوچ ترکیه

آوازه و اعتبار دانشگاه کوچ استانبول که یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است آن را به مقصدی ارزشمند تبدیل نموده که برای بدست آوردن  صندلی تحصیلی در آن باید وارد میدان رقابت شوید. دانشگاه کوچ استانبول جز رتبه های  برتر رشته پزشکی در کشور ترکیه است. این دانشگاه  که در سال 1993 آموزش را در پردیس موقت خود در ایستینیه آغاز کرد، در سال 2000 به پردیس دائمی خود در روملی فنری نقل مکان کرد. دانشگاه کوچ قصد دارد جوانان با استعداد و اساتید ارزشمند را گرد هم آورد و هدف آن کمک به ارتقاء علم در سطح جهانی است.

بنیاد وهبی کوچ (VKV) که از ابتدای تأسیس خود در سال 1969 در زمینه های آموزشی، بهداشتی و فرهنگی که اساسی ترین نیازهای زندگی است، فعال بوده است، پس از سرمایه گذاری های مهمی مانند موزه سادبرک هانیم، کتابخانه آتاتورک و دبیرستان خصوصی کوچ، اقدام به تحقق آرزوی مرحوم وهبی کوچ در مورد دانشگاه کرده است. وهبی کوچ گفت: «سرمایه پیدا می شود، ماشین آلات خریداری می شود، فناوری منتقل می شود. اما اگر نیروی انسانی تحصیلکرده نباشد، نتیجه گرفتن مشکل است» و نشان داد که چقدر برای تربیت جوانان تحصیلکرده اهمیت قائل است.

در طی بیست سالی که از افتتاح این دانشگاه می گذرد، دانشگاه کوچ به یکی از محبوب ترین دانشگاه های ترکیه تبدیل شده است. ماموریت اصلی این دانشگاه تربیت شایسته ترین فارق التحصیلان در ترکیه است که ماهیت بین المللی دارند، می توانند خلاقانه، مستقل و عینی فکر کنند و دارای ویژگی های رهبری باشند

چرا دانشگاه کوچ ترکیه؟

چه چیزی در مورد دانشگاه کوچ خاص است؟ یکی از موارد اساتید این دانشگاه است. آنها معتبرترین پژوهشگران ارشد ترکیه و دکترای موسسات تحقیقاتی نخبه در سراسر جهان هستند. مردم زمانی که آزادتر باشند بهترین و بیشترین تولید را دارند. بهترین محیط تحقیقاتی تنها زمانی ایجاد می شود که اساتید و محققین آزاد باشند که کنجکاوی و غریزه خود را دنبال کنند. بنابراین این دانشگاه در تلاش هست تا در بیش از 250 آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی خود، محیطی باز برای نوآوری ایجاد کند. به عنوان یک دانشجوی بین المللی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، شما در پیشرفت تحصیلی خود توسط این اساتید به صورت فردی هدایت می شوید و از همان ابتدا فرصت های زیادی برای انجام تحقیقات به شما داده می شود. دانشجویان این دانشگاه همچنین از بیش از 300 برنامه تبادل با دانشگاه های  برتر از 60 کشور جهان، راهنمایی شغلی مناسب، دفتر اختصاصی جامعه بین المللی و زندگی پر جنب و جوش در پردیس ها با بیش از 70 باشگاه دانشجویی فعال لذت می برند. از جمله نکاتی که حائز اهمیت می باشد این است که طیف وسیعی از تیم های ورزشی رقابتی از جمله تیم های هاکی روی یخ، قایقرانی، فوتبال آمریکایی، راگبی، اسکی و اسنوبرد در دانشگاه وجود دارد که در آنها می توانید خود را در مسابقات ملی و بین المللی به چالش بکشید. زبان تحصیل در دانشگاه کوچ انگلیسی است اما رشته‌هایی مانند پرستاری و حقوق به ترکی استانبولی آموزش داده می‌شوند. در نتیجه به هنگام ثبت نام حتما به زبان آموزشی رشته مورد نظر خود توجه داشته باشید که دچار مشکل نگردید. در ضمن دانشگاه کوچ ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران نیز است.

معرفی دانشکده ها و رشته های تحصیلی دانشگاه کوچ استانبول

پردیس اصلی دانشگاه کوچ شامل شصت ساختمان است: کالج‌های دانشگاهی، دفاتر اداری، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه، امکانات اجتماعی و ورزشی، مرکز بهداشت ، خوابگاه‌های دانشجویی و اقامتگاه‌های دانشکده. کلاس ها و آزمایشگاه ها دارای آخرین زیرساخت های تکنولوژیکی و سیستم های پشتیبانی هستند. سایر پردیس‌های وابسته به دانشگاه کوچ عبارتند از: مرکز تحقیقات کارآفرینی دانشگاه کوچ  (KWorks)، مرکز تحقیقات تمدن‌های آناتولی دانشگاه کوچ  (ANAD)، مرکز کاربردی و تحقیقاتی مطالعات Vehbi Koç (VEKAM) در آنکارا و مرکز تحقیقات تمدن‌های مدیترانه‌ای سونا و اینان کیراچ (AKMED)  که در آنتالیا فعالیت می‌کنند. امکانات موجود در محوطه دانشگاه شامل فروشگاه، آرایشگاه، بانک با خدمات کامل، کتابفروشی و کافه تریا به همراه سایر گزینه‌های غذاخوری است. امروزه دانشگاه کوچ که در رشته‌های علوم انسانی و ادبیات، علوم اقتصادی، مهندسی، حقوق و پزشکی خدمت می‌کند، با 22 رشته در مقطع کارشناسی، 43 دوره کارشناسی ارشد و 30 برنامه دکترا به توسعه علم در ترکیه و جهان کمک می‌کند. در زیر به دانشکده ها و رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شود اشاره میکنیم:

بورسیه و شهریه

برنامه بورسیه حمایتی دانشگاه کوچ (KUDEB) یک برنامه حمایتی است که شامل بورسیه های خوابگاهی، پول جیبی و یا کمک هزینه تحصیلی خرید کتاب است که با تعیین نیازهای دانشجویان ارائه می شود. دانشجویانی که در برنامه های بورسیه تحصیلی کامل دانشگاه کوچ قرار می گیرند، از پرداخت شهریه معاف می شوند. بورسیه ها با توجه به موفقیت در کنکور دانشگاه ها اعطا می شود و امکان بهره مندی از بورسیه های حمایتی نیز وجود دارد. بورسیه های تحصیلی در دانشگاه کوچ معافیت از هزینه های تحصیلی را با نرخ های مختلف ارائه می دهند، بدون بازگشت هستند و در طول دوره آموزشی عادی ادامه می یابند. دانشجویانی که در سال های گذشته در دانشگاه کوچ یا دانشگاه دیگری در ترکیه در مقطع لیسانس تحصیل کردند، در صورتی که دوباره در مقطع کارشناسی دانشگاه کوچ قرار بگیرند، نمی توانند از بورسیه تحصیلی کامل بهره مند شوند، اما می توانند با بورسیه 50 درصدی ثبت نام کنند.

برنامه بورسیه حمایتی دانشگاه کوچ (KUDEB)

بورسیه 100% (بورسیه کامل)

دانشجویانی که در برنامه های بورسیه کامل دانشگاه کوچ قرار می گیرند، از پرداخت شهریه معاف هستند. این دانشجویان ممکن است بسته به نیاز خود و در محدوده مقررات دانشگاه، امکان اقامت در خوابگاه‌ها را بدون پرداخت شهریه، هزینه‌های ماهانه (پول جیبی) و مشارکت در هزینه‌های کتاب درسی را نیز دریافت کنند.

بورسیه 50% (بورسیه حمایتی)

دانشجویانی که در برنامه بورسیه 50 درصدی دانشگاه کوچ قرار می گیرند، نیمی از شهریه دانشگاه خود را پرداخت نمیکنند.

بورسیه خوابگاهی 100%

اقامت در اتاق های دارای تخت دوطبقه برای 2 نفر، 3، 4 یا 5 نفر – بدون پرداخت هزینه بورسیه خوابگاهی 50%

اقامت در اتاق های دارای تخت دوطبقه برای 2 نفر، 3، 4 یا 5 نفر – که فقط 50 درصد هزینه خوابگاه را پرداخت می کنند.

( لازم به ذکر است بورسیه خوابگاهی برای مناطق نزدیک به استانبول تعلق نمی گیرد.)

پول جیبی 100%

برای 10 ماه در سال، 3250 لیر در ماه پرداخت می شود.

پول جیبی 50%

برای 10 ماه در سال، 1625 لیر در ماه پرداخت می شود.

بورسیه کتاب

کتب دروس اصلی به میزان تعیین شده در هر ترم رایگان گرفته می شود و در هر ترم 1250 لیر است.

 

بورسیه  GSB Athlete

سهمیه دانشجویی تعیین شده توسط GSB در محدوده بورسیه ملی ورزشکاران دانشگاه کوچ است. این بورسیه به ورزشکاران ملی که جزو 100000 نفر اول قرار دارند، تعلق می گیرد.

همچنین دانشگاه کوچ به دانشجویان خود این فرصت را می دهد که با کار کردن در طول تحصیلات دانشگاهی خود در بخش های مختلف مطابق با قوانین مربوطه، تجربه کسب کنند و مقداری از هزینه های خود را از این طریق بپردازند.

بورسیه های بین المللی در مقطع کارشناسی، هزینه های تحصیلی کامل یا جزئی را برای هر سال تحصیلی پوشش می دهد و برای مدت دوره کارشناسی (4 سال) اعطا می شود. هیچ الزام علمی خاصی برای حفظ بورس تحصیلی وجود ندارد و دارندگان بورس تحصیلی مشمول مقررات علمی و انضباطی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کوچ هستند .

نکته مهم : دانشکده پزشکی هیچ نوع بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی یا نیاز را برای دانشجویان بین المللی پذیرفته شده اعطا نمی کند . شما باید قبل از ثبت نام به دقت در نظر بگیرید که آیا قادر به تامین هزینه تحصیل پزشکی خود بدون بورسیه هستید یا نه.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در دانشگاه کوچ استانبول

برای قبولی در دانشگاه کوچ شما باید  استانداردهایی را رعایت نمایید. به عنوان مثال نمرات زیر حداقل‌های مورد تایید دانشگاه خصوصی کوچ می باشند :

  • تافل : IBT 80 WRT 20
  • 67: PTE
  • YDS/eYDS : 80

کپی مدرک قبولی در آزمون زبان انگلیسی یا دیپلم زبان انگلیسی

انگیزه نامه یا معرفی نامه ای که خلاصه ای در مورد خودتان، توانایی‌ها و استعدادهایی که دارید

 توصیه ‌نامه که به زبان انگلیسی باشد

کپی مدارک تحصیلی قبلی به همراه ترجمه معتبر آنها به زبان ترکی یا انگلیسی

کپی  ریز نمرات دوره دبیرستان و دوره‌های تحصیلی دانشگاهی قبلی به همراه ترجمه معتبر آن‌ها به زبان ترکی یا انگلیسی

متقاضیانی که خواستار تحصیل در رشته‌های حقوق و پرستاری هستند، ارائه مدرک زبان ترکی الزامیست.

نکته مهم: فایل‌های مدارک ارسالی شما باید در فرمت png یا pdf قرار گیرند و حجم آنها کمتر از 60 مگابایت باشد.

 

 بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه حداقل نمره قبولی آزمون SAT در آن‌ها 1300 است، اما برای قبولی در دانشگاه خصوصی کوچ شما باید حداقل نمره 1410 را کسب نموده باشید.

  • حداقل نمره 1410 در آزمون SAT
  • حداقل نمره 31 از 36 در آزمون ACT
  • حداقل معدل 18 دیپلم برای پزشکی
  • حداقل معدل 14 دیپلم برای سایر رشته‌ها

رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS

در این بخش به اعتبارسنجی و رتبه بندی دانشگاه کوچ ترکیه می پردازیم:

  • رتبه 431 در سراسر جهان
  • رتبه 15 در QS در اروپا و آسیای مرکزی (EECA)
  • رتبه 301-500 در رتبه بندی اشتغال فارق التحصیلان QS
  • رتبه 310 در علوم اجتماعی و مدیریت
  • رتبه 331 در مهندسی و فناوری
  • رتبه 401-450 در هنر و علوم انسانی
  • رتبه 1 در ترکیه در رتبه بندی دانشگاه های جهانی 2023
  • رتبه 401-500 در سراسر جهان در رتبه بندی دانشگاه جهانی 2023
  • رتبه 55 در رتبه بندی دانشگاه های اقتصادهای نوظهور در سال 2022
  • رتبه 52 در رتبه بندی دانشگاه های آسیا در سال 2023
  • رتبه 89 در رتبه بندی دانشگاه های جوان 2022
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.