معرفی و بررسی دانشگاه خصوصی مارمارا

دانشگاه مارمارا یکی از معتبرترین موسسات آموزشی در کشور ترکیه است. مدرسه تجاری حمیدیه، که هسته دانشگاه مارمارا را تشکیل می دهد، در سال 1883 در عمارت İzzet Efendi در Kanlıfırın شروع به کار کرد و در سال 1890 به عمارت Hakkı Bey در بیازیت نقل مکان کرد. با اعلام جمهوری، نام آن به Ticaret Mekteb-i Âlisi تغییر یافت. این مؤسسه که اولین فارق التحصیلان خود (13 نفر) را در سال 1887 داشت، در آغاز سال تحصیلی 1924-1925 به مدرسه عالی اقتصاد و بازرگانی تبدیل شد و اولین مؤسسه آموزشی در کشور ترکیه است که دانشجویان دختر و پسر(آموزش مختلط) در آن تحصیل می کنند. در سال 1959 آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی استانبول (İITIA) نام گرفت. ساختمان اصلی در منطقه سلطان احمد که توسط آکادمی مورد استفاده قرار می گیرد از زمان ساخت تا دهه 1970 دستخوش تغییراتی شده است. آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی استانبول با «حکم قانون سازماندهی مؤسسات آموزش عالی» در ژوئیه 1982 به دانشگاه مارمارا تبدیل شد. این دانشگاه با 9 دانشکده، 1 دانشکده تحصیلات تکمیلی و 1 موسسه شروع به کار کرد، امروز با 21 دانشکده، 1 دانشکده تحصیلات تکمیلی، 4 هنرستان و 12 موسسه به فعالیت خود ادامه می دهد.
تعداد رشته های کاردانی و کارشناسی در حال حاضر در این دانشگاه 153 رشته می باشد. دانشگاه مارمارا یکی از موسسات آموزش عالی مهم است که با بیش از 3000 عضو هیئت علمی و بیش از 70000 دانشجو در تلاش است تا به دانش علمی ترکیه کمک کند. دانشگاه مارمارا که به 5 زبان از جمله ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و عربی در واحدهای دانشگاهی به ویژه در دانشکده های اقتصاد، مدیریت بازرگانی، علوم سیاسی، مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، هنرهای زیبا و الهیات آموزش می دهد، یکی از دانشگاه های چند زبانه در ترکیه است. دانشگاه مارمارا پس از سال 1982 به سرعت رشد کرد و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی خود را با موسسات، دانشکده ها، کالج ها، مدارس حرفه ای و مراکز کاربردی تحقیقاتی خود ادامه می دهد. چشم انداز و ماموریت این دانشگاه این است که یک دانشگاه بین المللی باشد که توسعه اجتماعی را با رهبری خود در آموزش و پژوهش هدایت می کند. دانشگاه مارمارا یک دانشگاه پیشگام، بین المللی و معاصر با آموزش چند زبانه است که با اولویت دادن به ارزش های اجتماعی با تجربه خود از گذشته ریشه دار خود، برای یادگیری مادام العمر ارزش زیادی قائل است.

پردیس های دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا در 8 پردیس در بخش های آناتولی و اروپایی استانبول فعالیت می کند. از این میان پردیس‌های Acıbadem، Anadoluhisarı، Bağlarbaşı، مجتمع Recep Tayyip Erdoğan، Göztepe، Kartal، Mehmet Genç Complex در سمت آناتولی و پردیس Sultanahmet در سمت اروپایی قرار دارند.

پردیس Acibadem شامل: دانشکده هنرهای زیبا و موسسه هنرهای زیبا

پردیس Anadoluhisarı شامل: دانشکده علوم ورزشی

پردیس کارتال شامل: مدرسه حرفه ای خدمات بهداشتی

مجتمع اجتماعی رجب طیب اردوغان پردیس Maltepe شامل: دانشکده فنی و مهندسی

پردیس سلطان احمد شامل: موزه جمهوری مجلس و شورای اسلامی و هیئت رئیسه دانشگاه

مجتمع Mehmet Genc شامل: دانشکده علمی کاربردی- آموزشکده فنی حرفه ای- دانشکده فنی و حرفه ای دانشکده علوم اجتماعی- دانشکده علوم مالی دانشکده - معماری و طراحی - موسسه علوم بهداشتی

همچنین پردیس Göztepe که شامل دانشکده آموزش آتاتورک، دانشکده هنر و علوم، دانشکده اقتصاد، دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشکده ارتباطات، دانشکده حقوق، دانشکده علوم سیاسی، دانشکده حرفه ای دادگستری، دانشکده فناوری و طراحی جواهرات، دانشکده علوم کاربردی، کارگاه آموزشی، دانشکده زبانهای خارجی،  مؤسسه مطالعات اروپایی،  مؤسسه علوم تربیتی، مؤسسه علوم طبیعی  و کاربردی، مؤسسه  مطالعات ترکی، مؤسسه  اقتصاد و دارایی اسلامی، مؤسسه مرکز آموزش از راه دور،  مؤسسه تحقیقات کشورهای اسلامی خاورمیانه موسسه  بانک و بیمه موسسه  علوم اجتماعی می باشد. در میان پردیس ها با مساحت 3,254,430.28 متر مربع، بزرگترین مجتمع از نظر مساحت مجتمع رجب طیب اردوغان با 2,637,169 متر مربع است.

دانشکده های مختلف دانشگاه مارمارا

دانشکده ها :

دانشکده ارتباطات

دانشکده حقوق

دانشکده علوم

دانشکده آموزش آتاتورک

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده فنی

دانشکده علوم سیاسی

دانشکده معماری و طراحی

دانشکده مهندسی

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

دانشکده اقتصاد

دانشکده علوم مالی

دانشکده هنرهای زیبا

دانشکده داروسازی

دانشکده پزشکی

دانشکده علوم ورزشی

دانشکده آموزش فنی

دانشکده علوم بهداشت

دانشکده مدیریت

دانشکده الهیات

موسسات :

موسسه مطالعات خاورمیانه و کشورهای اسلامی

موسسه اقتصاد و دارایی اسلامی

پژوهشگاه علم و صنعت

موسسه مطالعات اروپایی

موسسه علوم بهداشتی

موسسه علوم اعصاب

موسسه گوارش

موسسه بانک و بیمه

موسسه علوم اجتماعی

پژوهشکده جمعیت و تحقیقات اجتماعی

موسسه هنرهای زیبا

موسسه علوم تربیتی

رشته های تحصیلی :

فیزیک

شیمی

ریاضیات

زیست شناسی

فلسفه

تاریخ

زبان و ادبیات ترکی

جامعه شناسی

روانشناسی

مدیریت کسب و کار

اقتصاد

روابط بین المللی

علوم سیاسی و مدیریت دولتی

مهندسی رایانه

مهندسی برق و الکترونیک

مهندسی صنایع

مهندسی مکانیک

مهندسی عمران

مهندسی شیمی

رنگ آمیزی

مجسمه سازی

گرافیک

طراحی صنعتی

موسیقی

حقوق

دندانپزشکی

پزشکی

داروسازی

رادیو، تلویزیون و سینما

روزنامه نگاری

روابط عمومی و تبلیغات

رسانه های جدید

تغذیه و رژیم غذایی

فیزیوتراپی

توانبخشی

پرستاری

شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه مارمارا

شرایط خاص برای ثبت نام در دانشگاه مرمره استانبول برای دانشجویان خارجی بسته به مقطع تحصیل (کارشناسی، کارشناسی ارشد) و برنامه مورد علاقه شما می تواند متفاوت باشد. با این حال، اسناد رایجی وجود دارد که دانشجویان بین المللی معمولاً باید ارائه دهند:

آزمون ورودی دانشگاه مارمارا

آزمون بین المللی یا انتخاب دانشجوی خارجی دانشگاه مامارا (MÜYÖS) آزمونی است که باید توسط دانشجویان خارجی که می خواهند در این دانشگاه تحصیل کنند، شرکت کنند. نتایج این آزمون که توسط دانشگاه مارمارا برگزار می شود برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کاردانی از خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون به دو زبان انگلیسی و ترکی برگزار می شود. برای واجد شرایط بودن برای انتخاب، داوطلبان باید شرایط برنامه را داشته باشند و حداقل 50 امتیاز کسب کنند. کلاس های آمادگی برای برنامه هایی که در آن آموزش به زبان های خارجی ارائه می شود، برای دانشجویان برگزار می گردد.

سایر خدمات دانشگاه مارمارا

  • مراکز اجتماعی Medico که زیر نظر بخش بهداشت، فرهنگ و ورزش دانشگاه فعالیت می کنند، خدمات بهداشتی را به دانشجویان، کارکنان دانشگاهی و اداری و اعضای خانواده تحت تکفل آنها ارائه می دهند. همچنین مراکز پزشکی-اجتماعی نیز در پردیس های Göztepe و Acıbadem وجود دارد. متخصصان پزشک خانواده، پزشکان عمومی و سایر پرسنل مراقبت های بهداشتی در این مراکز خدمات ارائه می دهند. در مرکز اجتماعی Göztepe Medico خدمات در واحدهای آزمایشگاه بیوشیمی، اشعه ایکس، دندانپزشکی، درمان و پانسمان، مشاوره روانشناسی و راهنمایی و رژیم غذایی ارائه می شود.
  • خدمات حفاظتی و امنیتی در دانشگاه مارمارا به صورت 24 ساعته در 11 پردیس در 6 منطقه استانبول ارائه می شود. مدیریت واحد حفاظت و امنیت دانشگاه مسئول اطمینان از اینکه 341 پرسنل مطابق با قوانین مربوطه، مقررات و دستورالعمل های ریاست انجام می شوند، می باشد. واحدهای امنیتی مستقر در پردیس‌ها، وسایل نقلیه و عابران پیاده را در دروازه‌های ورودی دانشگاه کنترل می‌کنند، از طریق خدمات گشت زنی در عناصری که برای دانشجویان و کارکنان خطرآفرین است مداخله می‌کنند و به افسران انتظامی اطلاع داده می‌شود.
  • سالن های ورزشی چند منظوره بزرگ: سالن ورزشی شهید اومر هالیسدمیر وابسته به معاونت بهداشت، فرهنگ و ورزش دانشگاه مارمارا دارای سالن بسکتبال-والیبال با ظرفیت 643 نفر، مرکز بدنسازی و سالن تنیس روی میز می باشد. همچنین یک زمین تنیس در فضای باز و یک زمین بسکتبال و والیبال در فضای باز وجود دارد.
  • در تعطیلات آخر هفته فعالیت های فرهنگی و ورزشی رایگان برای دانش جویان وجود دارد. سالن بدنسازی واقع در پردیس Göztepe برای فعالیت‌های ورزشی مختلف در دسترس دانشجویان و کارکنان است و در محدوده مسابقات جام دانشگاهی سنتی، بسکتبال (زنان-مردان)، والیبال (زنان-مردان)، فوتبال (زنان-مردان)، مسابقات تنیس روی میز و مسابقات شطرنج برگزار می شود.
  • استخر سرپوشیده: در پردیس Anadoluhisarı استخرهایی برای شنا، واترپلو، نجات غریق در زیر آب، تک پالت، قایق رانی، باله آبی و غیره را ارائه می دهد. در این واحد کلاس های مختلف و فرصت هایی برای تمرین ورزش های رزمی و همچنین سالن VIP وجود دارد.
  • سالن ورزش: این سالن در پردیس Anadoluhisarı برای دروس ژیمناستیک (ژیمناستیک ریتمیک، ژیمناستیک هنری، تمرین ریتم و رقص، ژیمناستیک نمایشی، بازی-موسیقی-رقص) و همچنین ورزش های رزمی استفاده می شود.
  • زمین بزرگ فوتبال و پیست دو و میدانی تارتان: این زمین فوتبال پوشیده از چمن مصنوعی دارای ابعاد 10050 x متر است. دارای یک تریبون با ظرفیت 3000 نفر. این مرکز که دارای پیست دو و میدانی 6 لاین تارتان نیز می باشد دارای کلاس درس و همچنین رختکن زیر تریبون می باشد.
  • سالن بدنسازی: این سالن که با همکاری دانشمندان ورزش و مرکز تحقیقات و کاربردی سلامت ورزشکاران تهیه شده است مجهز به انواع تجهیزات بدنسازی می باشد. با برنامه های فعالیت زندگی سالم؛ خدمات به دانشجویان دانشگاه، اعضای هیئت علمی، خانواده های آنها و جامعه اطراف ارائه می شود.
  • زمین های تنیس: علاوه بر آموزش و پرورش ارائه شده در شاخه های تنیس، دانشجویان و اعضای هیئت علمی این امکان را دارند که در دو زمین تنیس در فضای باز و یک زمین سرپوشیده تنیس بازی کنند.
  • سالن های غذا خوری: به طور متوسط ​​روزانه 10 تا 11 هزار دانشجو از سالن های غذاخوری در تمام پردیس ها استفاده می کنند.
  • خوابگاه ها: برای رفع نیازهای اسکان دانشجویان 3 خوابگاه دخترانه در پردیس گوزتپه و 1 خوابگاه دخترانه و 1 خوابگاه پسرانه در مجتمع Mehmet Genç وجود دارد. خوابگاه های دانشجویی مجتمع MEHMET GENÇ در مجموع 1260 دانشجو، 534 دانشجوی پسر و 726 دانشجوی دختر، در خوابگاه دانشجویی مجتمع Mehmet Genç اسکان خواهند یافت. خوابگاه ها با در نظر گرفتن تمام نیازهای دانشجویان با اتاق های سه نفره راحت با حمام و سرویس بهداشتی، اتاق مطالعه و استراحت خصوصی، آشپزخانه با انواع وسایل سفید، خشکشویی و نمازخانه آماده شده است.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.