آقایان مشتاق به تحصیل در خارج از کشور متاسفانه با مشکلات عدیدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستن که تقریبا بخش اعظمی از این مشکلات ناشی از وجود قانون خدمت سربازی اجباری است.
طبق قانون هر فرد مذکر دارای تابعیت ایرانی موظف است بعد از اتمام 18 سالگی اقدام به تکمیل دفترچه خدمت سربازی کند و خدمت سربازی اجباری 18-24 ماه خود را انجام دهد.

در موارد خاص آقایان میتوانند انجام خدمت سربازی را به تعویق بیاندازند که تحصیلات عالیه یکی از این موارد است.

اما متاسفانه قانون معافیت تحصیلی شامل تحصیل در مقاطع کارشناسی (لیسانس)، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در خارج از کشور نمیشود و فقط داوطلبان مقاطع ارشد و دکتری میتوانند با سپردن وثیقه نقدی از معافیت تحصیلی خارج از کشور بهره مند شوند. داوطلبین مقطع کارشناسی جهت خروج از کشور یا باید قبل از 18 سالگی اقدام به خروج از کشور کنند و یا ابتدا در یکی از دانشگاه های معتبر داخل کشور ثبت نام کرده و بعد از سپردن وثیقه زیارتی و یا سیاحتی اقدام به خروج کنند.
درصورت خروج داوطلب با پرداخت وثیقه و عدم بازگشت وی در بار اول، وثیقه نقدی ضبط شده و شخص در صورت ورود به کشور 6 ماه ممنوع الخروج میشود.

اما در صورتی که شخص به صورت ممتد به مدت 3 سال در خارج از کشور اقامت قانونی داشته باشد ( هر نوع اقامت اعم از تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و …) طبق مصوبه مجلس و نظام وظیفه میتواند پس طی مراحل قانونی و دریافت مهر ویژه مشمولین اقدام به تردد به ایران کند.

اما دریافت مهر ویژه اتمام ماجرا نیست و محدودیت هایی از طرف نظام وظیفه برای این اشخاص اعمال میگردد. شخص دارای مهر ویژه مشمولین در هر سال شمسی فقط 2 بار اجازه ورود، 2 بار اجازه خروج و در مجموع 3 ماه حق اقامت در ایران را خواهد داشت. با ارائه مثال هایی شما رو بیشتر درمورد مسئله آگاه خواهیم کرد.

برای مثال اگر شخصی اول تابستان وارد ایران شود و روز 90 ام از کشور خارج شود، دیگر حق ورود و خروج به کشور در همان سال شمسی را نخواهد داشت.
و یا اگر شخص دوبار وارد کشور شود و در هر بار 2 هفته در کشور سکونت کند، دیگر حق ورود و خروج سوم را ، ولو با وجود باقی ماند مدت 2 ماه از 3 ماهه، نخواهد داشت.
همچنین اگر شما در سال شمسی یک بار ورود و خروج کنید و مجددا وارد کشور شوید و سال بعد از کشور خارج شوید، در سال شمسی جدید مجموعا دو بار حق ورود و یک بار حق خروج دارید. یعنی اگر برای مثال 20 اسفند 1401 وارد کشور شوید و 10 فروردین 1402 از کشور خارج شوید، برای سال 1402 یک بار حق خروج باقی خواهد ماند، و در صورت سفر برای بار دوم در سال 1402 به داخل کشور باید برای خروج تا سال 1403 صبر کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.