نحوه ارزشیابی مدارک دانشگاه های خارج از کشور وزارت بهداشت

در این مقاله که به صورت جامع در خصوص نحوه ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج از کشور توسط وزارت بهداشت توضیح داده شده است سعی بر این شده که مشکلات شما دانشجویان گرامی در رابطه با تحصیل در خارج از کشور و همچنین شرایط مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف را بر طرف نماید لذا خواهشمندیم که تمامی مطالب مهم در این باب را به دقت مطالعه نمایید.

ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج

اصولا بحث ارزشیابی مدارک تحصیلی اخذ شده خارج کشور بسیار مهم است مخصوصا برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که مدت زمان به مراتب طولانی تری را باید در خارج از کشور سپری کنند و هزینه بالاتری را بپردازند. پس اگر شما هم متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستید و قصد آن را دارید که در اتمام تحصیل برای کار یا ادامه تحصیل به ایران برگردید اکیدا توصیه می کنیم که مقاله فوق را با دقت و تا انتها مطالعه کنید.

ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج – آیین نامه ها و مقررات وزارت بهداشت

اصولا بحث ارزشیابی مدارک تحصیلی اخذ شده خارج کشور بسیار مهم است مخصوصا برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که مدت زمان به مراتب طولانی تری را باید در خارج از کشور سپری کنند و هزینه بالاتری را بپردازند. پس اگر شما هم متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستید و قصد آن را دارید که در اتمام تحصیل برای کار یا ادامه تحصیل به ایران برگردید اکیدا توصیه می کنیم که مقاله فوق را با دقت و تا انتها مطالعه کنید.

 

در ابتدا باید متذکر شویم تمامی جزییات، آیین نامه ها و مقررات وزارت بهداشت برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در سایت معاونت آموزشی – مرکز خدمات آموزشی به تفصیل آمده است که آدرس وب سایت فوق می باشد. لذا اگر میخواهید از طریق مرجعی رسمی به اطلاعات دستیابی داشته باشید به شما توصیه می کنیم با صرف وقت سایت فوق را مطالعه کنید.

نکته 1 ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج

ورودی تا پایان سال 2012 میلادی مورد ارزشیابی قرار می گیرد. ( برای داروسازی تنها سه بار امکان شرکت در آزمون ارزشیابی وجود دارد)

نکته 2 ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج

ورودی های از ابتدای سال 2013 میلادی تا پایان سال 2016 میلادی در صورت احراز یکی از سه شرط ذیل مدارک تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد :

1-ارائه مدرک تخصص از یکی از دانشگاه های کشور مورد تایید وزارت بهداشت

2-ارائه مجوز کار از کشور ثالث که دانشگاه مورد تایید دارد

3-شرکت در آزمون های بین المللی مورد تایید شورای عالی ارزشیابی مانند بود آمریکا و کانادا.

نکته 3 ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج

ورودی از ابتدای سال 2017 تا 2023 میلادی هرچه سریعتر به دانشگاه تایید منتقل و طی بیش از نیمی از دوره در تایید و اخذ مدرک از دانشگاه تایید نمایند.

نکته 4 ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارج

ورودی های از ابتدای سال 2023 و بعد از آن تحت هیچ شرایطی ارزشیابی نمی شوند.

دیگر نکات مهم :

دارا بودن هم مدرک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی رشته های ریاضی فیزیک یا علوم تجربی قبل از شروع به تحصیل اجباری می باشد. متذکر می شویم که اگر شما هم دارنده دیپلم فنی حرفه ای هستید فقط گذراندن دوره پیش دانشگاهی کافی نیست و شما بایستی هم دیپلم متوسطه سه ساله و هم پیش دانشگاهی ریاصی فیزیک یا علوم تجربی داشته باشید.

 

برای ارزشیابی مدارک پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از کشورهای بلوک شرق و جمهوری های تازه استقلال یافته، میانگین نمرات امتحان پایان دوره متوسطه دیپلمه های نظام قدیم نباید کمتر از 16 باشد. درباره دیپلمه های نظام جدید، میانگین مجموع معدل پایان دوره های پیش دانشگاهی و معدل کل دیپلم متوسطه نباید کمتر از 16 باشد در صورتیکه هر یک از معدل نمرات پایان دوره پیش دانشگاهی و کل دیپلم متوسطه کمتر از 14 نباشد. برای افرادی که در مقطع کاردانی و یا مقطع بالاتر در دانشگاه های داخل کشور با معدل 16 و یا بیشتر از آن فارغ التحصیل شده اند، شرط معدل دیپلم برای ارزشیابی حذف می گردد.

 

افرادی که میانگین نمرات دوره پزشکی عمومی آنها بالاتر از 15 باشد بدون شرط معدل دیپلم می توانند برای ارزشیابی مدارکشان اقدام کنند.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

اما نکته بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید اینست که وزارت بهداشت هر دانشگاه خارجی را قبول ندارد و فقط دانشگاه هایی را قبول دارد که در لیست این وزارتخانه قرار داشته باشند. در زمان نگارش این مقاله لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای تحصیل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی در خارج از کشور در سایت وزارت بهداشت در دسترس است.


نکاتی درباره لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

این لیست بصورت سالیانه اعلام می شود و متقاضیان باید لیست را قبل از اقدام به شروع تحصیل چک کنند و نسبت به تایید بودن دانشگاه مدنظرشان اطمینان حاصل نمایند. بعبارتی دیگر این لیست بصورت سالیانه دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را برای همان سال تحصیلی نشان می دهد و برای سال های قبل یا بعد اعتبار ندارد.

اگر در سال شروع تحصیل دانشگاه مدنظرتان مورد تایید باشد و شما شروع به تحصیل کنید و سال بعد دانشگاه از تایید خارج شود هیچ مشکلی برای ارزشیابی مدرک شما وجود ندارد. بعبارتی دیگر سال ورود شما فقط بعنوان ملاک مورد تایید بودن دانشگاه مدنظر شما قرار میگیرد و نه سال های بعد و نه سال های قبل. لیست منتشر شده دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت عطف به ما سبق نمی شود.


تحصیل در دانشگاه های عدم تایید

نکته دیگری که باز باید به خاطر داشته باشید اینست که حتی اگر دانشگاهی عدم تایید رابرای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی را انتخاب کنید و این دانشگاه سال بعد در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرد باز بروی مدرک شما تاثیر مثبتی ندارد و فقط و فقط سال ورود شما ملاک قرار میگیرد.

بیاد داشته باشید لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت متاسفانه به مانند لیست دانشگاه مورد تایید وزارت علوم نیست که لیستی پایدار باشد و تغییراتی جزیی در آن اعمال شود.

براساس تجربه لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت سالیانه تغییرات بسیار زیادی می کند و به اتکای اینکه دانشگاهی چند سال در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت بوده نمی توان در مورد وضعیت دانشگاه در سال آینده حکم قطعی داد.


اطمینان از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

لذا، اکیدا توصیه می کنیم که اگر میخواهید در خارج از کشور در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی تحصیل کنید لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای همان سال را به دقت مطالعه کرده و نسبت به انتخاب خود اطمینان حاصل نمایید.


تحصیل در کالج های خارج از کشور

در بسیاری از دانشگاه های کشورهای خارجی مانند روسیه دوره کالج اجباری مانند پادفک یا pre-med وجود دارد که متقاضیان بایستی قبل از شروع به تحصیل آنرا با موفقیت بگذرانند. اگر دانشجویی وارد دوره کالج pre-med یا پادفک خود دانشگاه شود این دوره هرچند که جزو تحصیلات رسمی دانشگاهی محسوب نمی شود اما بنابه آیین نامه وزارت بهداشت اگر سال بعد دانشگاه فوق از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود باز شما می توانید تحصیلات خود را در این دانشگاه بدون نگرانی از ارزشیابی مدرکتان به اتمام برسانید. بعبارتی دیگر دوره های کالج اجباری دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت از نظر این وزارتخانه جزو دوره دانشگاه محسوب می شود.


اما بعد از اتمام تحصیل و رجعت به ایران چه چیزی در انتظار شماست؟

اگر در دانشگاهی تایید درس خوانده اید و به ایران برمیگردید در بدو ورود مدرک شما ارزشیابی نمی شود لذا بایستی آزمون ملی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با موفقیت پشت سر بگذرانید. اما اینکه آزمون ملی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی چیست در ادامه بصورت اجمالی آنرا بررسی می کنیم اما اگر میخواهید جزییات کامل آزمون فوق را مطالعه کنید در زمان نگارش مقاله فوق جزییات آن در سایت وزارت بهداشت در دسترس بوده است.


در واقع آزمون ملی آزمونی از دروس علوم پایه پزشکی، دروس تخصصی و دروس عملی است و فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت باید آنرا با موفقیت پشت سر بگذرانند تا بتوانند مجوز کار و پروانه مطب گرفته و مشغول کار شوند. موارد ذیل را مدنظر قرار دهید:

اگر در این آزمون موفق نشوید هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و شما می توانید به دفعات در آزمون شرکت کنید.

در نظر داشته باشید که فارغ التحصیلان رشته های دندانپزشکی و داروسازی بمحض موفقیت در آزمون مجوز کار یا پروانه مطب دریافت کنند اما فارغ التحصیلان پزشکی عمومی بایستی بعد از موفقیت در آزمون حداکثر تا دوسال دوره تکمیلی بگذرانند.

اگر بتوانید دوره تخصص را در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت با شرایط خاصی که این وزارتخانه برای تایید دوره های تخصص خارج از کشور در نظر دارد بگذرانید دیگر نیازی به شرکت در آزمون ملی ندارید.


اما سوال مهم دیگری که وجود دارد اینست که آیا امکان ارزشیابی مدارک پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اخذ شده از دانشگاه های عدم تایید وزارت بهداشت میسر است؟

این سوال بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است که بهردلیلی مثل کم بودن نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی، عدم تمکن مالی جهت ادامه تحصیل در کشورهای گران قیمت یا عدم موفقیت در پشت سر گذاشتن آزمون های ورودی دانشگاه های معتبر مجبور به ادامه تحصیل در دانشگاه های عدم تایید وزارت بهداشت می شوند.

جواب این سوال این است که اگر بتوانید شرایط زیر را برآورده کنید بله مدرک شما در ایران ارزیابی شده و می توانید در ایران کار کنید.


شرایط مورد نیاز برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور

یکی از این شرایط شرکت در آزمون های بین المللی و شناخته شده است. در صورتی که فرد در یکی از این آزمون های بین المللی شرکت کند و نمره قبولی کسب کند مدرک اخذ شده از دانشگاه عدم تایید ارزیابی می شود. مثلا اگر متقاضی بتواند گواهی قبولی در امتحانات بورد ملی آمریکا و کانادا و آزمون جامع معادل با آزمون های فوق از سایر کشورها کسب می تواند امیدوار باشد که مدرک اخذ شده از دانشگاه عدم تایید ارزیابی می شود.

مسیر دیگر این است که فرد در یک مقطع بالاتر از یک دانشگاه معتبر در فهرست وزارت بهداشت پذیرش بگیرد. مهم نیست این دانشگاه در همان کشور باشد یا کشور دیگر، بلکه برای وزارت بهداشت اعتبار دانشگاه اهمیت دارد. به این ترتیب فرد می تواند وارد پروسه ارزشیابی شود.

راه دیگری که برای ارزشیابی مدرک در برابر این دسته از افراد که از دانشگاه های غیر معتبر فارغ التحصیل شده اند، این است که از کشور دیگری که دانشگاه معتبر دارد اجازه کار بگیرند. اجازه کار به منزله تایید مدارک فرد در آن کشور است و یعنی توان آن فرد تایید شده است. در این صورت مدرک فرد بررسی می شود.

6 نظر

  • سلام
    من دانشجوی سال سوم فیزیوتراپی هستم سه سال در
    دانشگاه غیر تایید درس خوندم
    قصد دارم که سال آخر را در یک دانشگاه مورد تایید درس
    بخونم آیا مدرک من مورد ارزشیابی قرار میگیرد؟

  • سلام اگر ترم اول در یک دانشگاه غیر تایید درس بخوانیم و
    ترم دوم به دانشگاه تایید برویم
    مدرکمون رو قبول میکنه وزارت بهداشت؟

  • با
    عرض سلام و خسته نباشد من در سال ۲۰۱۷ وارد دانشگاه شدم و در سال ۲۰۱۹ تایید شد و
    موقعی که از وزارت بهداشت و خوده کنسولگری پرسیدیم گفتن به این شرط مورد تایید میشه
    که دو سوم سنوات تحصیلتون مونده باشه و ما هم شاملش میشدیم میخوساتم بپرسم همچین چیزی صحت داره ؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.